آموزش قبل از طراحی سایت

درگاه پرداخت روش نوین انجام تراکنش های مالی

درگاه پرداخت روش نوین انجام تراکنش های مالی

درگاه پرداخت چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی، سرویس الکترونیکی مالی نوینی است که به منظور انجام تراکنش‌های آنلاین پدید آمده است. اما کارکرد اصلی درگاه پرداخت در واقع رشد و توسعه‌ی کسب و کارهایی‌ست که در بستر اینترنت فعالیت دارند. در واقع این روش پرداخت به مشتریان این نوع کسب و کارها اجازه می‌دهد پس از انتخاب محصول یا خدمات مورد نظر خودشان در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی، از طریق درگاه پرداخت، وجه مورد نظر را برای فروشنده واریز کنند. برای این منظور بدیهیاتی مانند دسترسی به اینترنت و داشتن کارت بانکی عضو شتاب و البته رمز اینترنتی نیز الزامی است.

درگاه‌های پرداخت اینترنتی، در انواع و اشکال مختلف، امکان پرداخت‌های غیرحضوری و آنلاین را برای کاربران برآورده می‌کنند و کم‌کم به‌صورت کامل جانشین روش‌های قدیمی‌تر پرداخت خواهند شد.

کاربردهای درگاه پرداخت

فروشگاه‌های آنلاین :

 سایت های فروشگاهی ، انبارداری ، مهندسی و همچنین سایت‌های شخصی  و شرکتی به اختیار خود اولین هدف استفاده از درگاه‌های پرداخت هستند. وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی، محصولات متنوعی را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کنند و در سال‌های اخیر مردم نیز به‌طور عمومی، به سمت خریدهای غیر حضوری از این نوع فروشگاه‌ها جذب شده‌اند. بنابراین با توجه به حجم بالای مراجعه‌ی مشتریان و به تبع آن فرآیند واریز مبالغ مختلف توسط مشتریان، استفاده از درگاه پرداخت برای فروشگاه‌های آنلاین، اکنون دیگر یک امر ضروری به شمار می‌رود و از جمله مواردی است که بیش‌ترین کاربرد را خواهد داشت.

صندوق‌های فروشگاهی:

عموما اغلب فروشگاه‌ها برای این‌که بتوانند خریدهای مراجعین خود را ثبت کنند و همچنین فاکتور مشتریان را در اختیارشان قرار بدهند، از دستگاه‌هایی تحت عنوان صندوق فروشگاهی استفاده می‌کنند. اکنون اغلب این صندوق‌ها به‌طور مستقیم به پایانه‌های پرداخت وجه یا همان دستگاه‌های کارتخوان هم متصل شده‌اند و فرآیند پرداخت تا حد زیادی به صورت خودکار انجام می‌شود و مشتری فقط کافی‌ست کارت بانکی خود را در دستگاه روی پیشخوان بکشد، آن‌گاه ثبت مبلغ و صدور فاکتور به صورت خودکار انجام می‌شود.

اما اخیراً این امکان نیز فراهم شده است که درگاه پرداخت به این سیستم اضافه شود؛ یعنی بعد از ثبت نهایی خرید مشتری در سیستم، به جای کارت کشیدن، یک لینک پرداخت برای مشتری ارسال می‌شود که مشتری می‌تواند به سادگی از طریق آن وارد صفحه‌ی پرداخت شده و مبلغ ثبت شده‌ی مورد نظر را برای فروشنده واریز نماید.

سفارش‌های تلفنی و اینترنتی:

وقتی مشتری سفارش تلفنی یا اینترنتی انجام می‌دهد، راه‌های مختلفی برای دریافت وجه از او وجود دارد؛ یک راه مرسوم، عملیات کارت به کارت است که البته خیلی شیوه‌ی مناسبی نیست، اگرچه گاهی اوقات بسیار روش متداولی در میان کاربران است. زیرا که از امنیت کافی برخوردار نیست و وجهه‌ی حرفه‌ای کسب و ‌کار مورد نظر را نیز دچار خلل خواهد نمود. روش دیگر این است که از شیوه‌ی پرداخت در محل استفاده شود و پیک شرکت یا فروشگاه، پس از تحویل سفارش به صورت نقدی مبلغ را در محل، تحویل بگیرد. اما این روش نیز که احتیاج به پول نقد دارد، و یا همراه داشتن دستگاه کارتخوان سیار توسط پیک فروشگاه، مخاطرات و البته معضلاتی ایجاد خواهد کرد. روش مطلوب‌تر در این زمینه نیز، استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی است. بر این اساس فروشنده می‌تواند پس از ثبت سفارش تلفنی و یا اینترنتی، به‌صورت خودکار یک لینک پرداخت برای مشتری پیامک کند و مشتری نیز به سادگی از طریق آن لینک، وارد صفحه‌ی پرداخت شده و واریز وجه مورد نظر را انجام بدهد.

منوهای مختلف دیجیتالی:

بسیاری از رستوران‌ها اکنون با اهداف مختلف تلاش می‌کنند به جای منو کاغذی از منوهای دیجیتالی استفاده کنند. در واقع حرکت به سمت لوکس بودن و جذب مشتری از طریق امکانات و قابلیت‌های حرفه‌ای‌تر از جمله عواملی است که رستوران‌ها را به‌سمت استفاده از منوهای دیجیتالی کشانده است. با این وصف در بسیاری از این منوهای دیجیتالی یک لینک پرداخت تعبیه شده که مشتری می‌تواند با لمس آن لینک، وارد صفحه‌ی پرداخت شود. در واقع منو از طریق یک کد QR در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد و آن‌ها از طریق اسکنر گوشی خودشان کد مورد نظر را اسکن کرده و وارد منو می‌شوند. آن‌گاه پس از انتخاب گزینه‌ی مورد نظر، پرداخت وجه نیز از طریق لینک پرداخت صورت می‌پذیرد. این فرآیند علاوه‌بر وجهه‌ی بسیار شکیل و حرفه‌ای که دارد، می‌تواند در صرفه‌جویی زمان، افزایش بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست نیز اثرگذار باشد.