یک کسبوکار برای افزایش پیشرفت خود مستلزم است بر روی نام تجاری خود سرمایه گذاری کند.امروزه در دنیای دیجیتال، یکی از راههای برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است.
انتخاب نام اینترنتی جذاب اولین کاری است که برای داشتن یک وبسایت خود باید انجام داد. همچنین اطمینان حاصل کنید که نشان اینترنتی که انتخاب کردهاید برای کسبوکار شما منطقی هست یا خیر، باید املای آن صحیح و خوانا باشد و از کلمات ناشناخته استفاده نشود.
بعد از اینکه یک وبسایت خوب خریداری کردید زمان انجام کارهای بزرگتر است که ما در مقاله ویژگی های یک سایت خوب به 10 مورد دیگر اشاره خواهیم کرد که اگر ان ها را در طراحی سایت خود انجام دهیم وب سایت شما مورد پسند مخاطبانتان قرار میگیرد و چند قدم به سمت موفقیت نزدیک شدهاید.
1. داشتن نقشه راه منطقی و اساسی
یک وبسایت باید از نظر ظاهری زیبا باشد.مهمتر از آن این است که در مرحله اول نحوه کار کردن با سایتتان را مشخص و قبل از اینکه حتی سرورتان را انتخاب کنید یا حتی یکی از کدهای HTML را تایپ کنید، لازم است که مشخص کنید که چه طرح و نقشههای برای سایتتان در نظر دارید. تجربه کاربری هم برای ارتباط کار با سایت مهم است و هم برای جستجوگرها. زیرا گوگل، علاوه بر محتوا ساختار سایت را نیز برای رتبهبندی در نظر میگیرید.بنابراین شما باید از نظر بصری و ظاهری طرحی مناسب و منطقی انتخاب کنید. تا افرادی که از سایت شما بازدید میکنند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و بتوانند منطق سایت شما را درک کنند و همچنین بتوانید در رتبهبندی گوگل بالا بیایید.
2. انتشار اطلاعات صحیح و مرتبط با کسبوکار
یک طراح به نام جاش فرانکل میگوید: “بزرگترین شکست افراد این است که آنها سعی میکنند وبسایتی را که دوست دارند، بسازند و نه لزوماً وبسایت مورد نیازشان را” . به عنوان مثال: یک رستوران را در نظر بگیرید، فرانکل میگوید “همه افراد به نوع موسیقی، دکوراسیون رستوران و تنوع غذاهای آن علاقه دارند، اما از چیزهای اساسی مانند منو، اطلاعات تماس و دستورالعملها به صورت سرسری میگذرند.”
همه ما این را میدانیم، که یک رستوران برای اینکه بتواند در کارش موفق باشد نیاز دارد که یک منو از غذای خود داشته باشد تا با آن به راحتی بتواند مشتریانش را از تنوع غذاهای رستوران مطلع سازد. شما هم برای هر نوع کسبوکاری که دارید، این کار برایتان الزامی است. یعنی شما باید اطلاعات کامل مربوط به کسبوکارتان را در جایی داشته باشید تا با استفاده از آن مشتریان و مخاطبانتان را از نوع کاری که انجام میدهید آگاه سازید. مثلاً اگر شما شغلتان فروش محصول است، لازم است که از تمامی محصولاتتان تصاویر مناسب و با کیفیتی تهیه کرده و همچنین اگر شما در صنعتی کار میکنید که خدمات خاصی را به مشتریان ارائه میدهید، مثلاً: خدمات پذیرایی عروسی، لازم است که تمامی کارها و امور انجام شده را با ریز جزئیات، در وب سایت خود قرار دهید.
مثلاً یک سالن زیبایی میتواند نظرات و پیشنهادات مشتریانش را در سایت قرار دهد، زیرا مشتریان دوست دارند از کیفیت آن سالن اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. در نتیجه میتوان با قرار دادن نظرات مخاطبان در سایت، اعتماد مشتریانتان را بیشتر جلب کرد. سایت خود را با توجه به نیازها و علایق مخاطبانتان به صورت سفارشیسازی شده طراحی کنید تا بتوانید همیشه مخاطبان خاص خود را داشته باشید.
3. ارائه اطلاعات تماس
یکی از مهمترین کارها ثبت اطلاعات تماس در سایت است، بنابراین باید یک صفحه مخصوص برای خود داشته باشد. میلز میگوید: تا به حال شده چند بار به سایت یک شرکت سر بزنید و با خود بگویید که چقدر سخت میشود با این شرکت تماس گرفت؟ او میگوید بنابراین نیاز است که در سایت خود یک صفحه مختص به اطلاعات تماس قرار داده و همه اطلاعات، مثل: آدرس ایمیل، تلفن ثابت، در صورت نیاز تلفن همراه، فرم تماس و لینک شبکههای اجتماعی مخصوص به کسبوکار خود را در این بخش قرار دهید. تا کاربران به راحتی به اطلاعات تماس شما دسترسی پیدا کنند. زیرا هیچ چیز ناامید کنندهتر از عدم برقراری ارتباط با یک کسبوکار نیست. زیرا هدف همه کسبوکارها از طراحی وب سایت افزایش ارتباط خود با مشتریان است.
اطلاعات تماس و آدرس ایمیل و شبکههای اجتماعیتان را در به صورت عکس در سایت قرار ندهید، باید قابلیت کلیک کردن روی آنها وجود داشته باشد، تا با کلیک بر روی آیکنهای شبکههای اجتماعی، مخاطب به راحتی بتواند وارد صفحه مربوطه شود و فعالیت مورد نیازش را انجام دهد.
4. داشتن رابط کاربری ساده و جذاب
یک سایت بدون راهبردی واضح، بیمعنی و بیفایده است.از اسامی صحیح و منظقی برای صفحات مختلف سایت خود استفاده کنید. مثلاً: صفحه تماس با ما یا ارتباط با ما (اطلاعات تماس در آن موجود باشد)، در صفحه درباره ما (اطلاعات مربوط به تاریخچه شرکت شما وجود داشته باشد) و ..
5. تامین امنیت سایت
اگر شما فروش اینترنتی دارید باید به امنیت سایت خود اهمیت ویژهای بدهید، شما نیازمند تلاش برای تامین امنیت سایت خود با یک گواهی ssl هستید. ssl ارتباط بین شما و مشتریان شما را رمزگذاری میکند تا ترس شما و مخاطبانتان را نسبت به ثبت اطلاعات از بین ببرد. در فضای اینترنت سرقت هویت زیاد است، باید امینت سایت خود را جدی بگیرید.
6. درج لینکهای شبکههای اجتماعی در سایت
امروزه بسیاری از شبکههای اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک،اینستاگرام، تلگرام،و.. وجود دارند که مورد استقبال عموم مردم هستند.شما برای پیشرفت در کسب وکار اینترنتی خود بهتراست دراین شبکه ها عضو باشید و لینک حساب کاربری خود را در سایت برای ارتباط بیشتر با مشتریان قرار داده تا برند شما را مطرح وشناخته کند. یکی دیگر از ویژگی های یک سایت خوب دیده شدن در تمام شبکه های اجتماعی و تبادل کاربر و در نهایت تبدیل شدن آنها به مشتری است.
7. قابل دسترس از طریق موبایل
وقتی یک سایت قابلیت دسترسی با موبایل را داشته باشد، تعداد مراجعین به آن سایت و میزان ترافیک سایت افزایش مییابد.
مدیر بخش توسعه موبایل بینگ میگوید، 70 درصد فرایندهای تکمیلی در سایتها به صورت روزانه توسط موبایل ها انجام میشوند. این به این معنا است که افراد غالباً از طریق موبایلهای خود، کارهای اینترنتی را انجام میدهند. اگر بخواهند جایی بروند و خریدی انجام دهند، اکثراً با موبایل خود این کار را انجام میدهند. چو میگوید: اگر کسی در گوشی هوشمند خود یک رستوران را جستجو کند به احتمال قوی یک ساعت بعد غذای خود را در آن رستوران میل کرده است. بنابراین سایت شما باید در دستگاههای موبایل هوشمند، قابل دسترسی باشد.
فرانکل میگوید: تا 2 سال پیش طراحی وب سایت، برای کامپیوتر بود، اما امروزه وبسایتها برای هر وسیلهای که به اینترنت وصل شود طراحی میشوند. بادرنظرداشتن اینکه تبلتها و گوشیها و لپتابها هر کدام دارای سایز و اندازه متفاوتی هستند. پس چگونه میتوان اینکار را انجام داد؟
8. پاسخ به سوالات متداول
شما میتوانید یک فضای میزبانی اختصاصی برای خود تهیه کنید و هر ماه هزینه آنرا پرداخت کنید. عدم داشتن فضای میزبانی خوب میتواند از جهات مختلفی برای شما ایجاد هزینه کند. یک سایت آهسته و کند، بسیار نا امید کننده و خسته کننده میشود. میزبانی ضعیف، ترافیک سایت را کم میکند و همچنین بر روی رتبه سایت هم تاثیرگذار است.