قبل از طراحی سایت یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن ما باید پرسیده شود این است که سایت به چه کار من می آید؟
طراحی سایت فروشگاهی یا شرکتی یا املاک یا هر سایت دیگه ای باشه برای بعد قبلش باید اینارو بدونیم.
چراباید قبل از طراحی سایت اینا رو بدونم؟ باهم به جواب این سوال بپردازیم.
جواب را با دو سوال شروع میکنیم:
1- ویژگی مهم شما در کسب و کارتان چیست؟
2- چرا باید یک مشتری کالای شما را در انتخاب خود قرار دهد؟
البته که پاسخ هر دوی این سوالات به عوامل زیادی بستگی دارد مثلا کیفیت بالا، قیمت ارزان، اورجینال بودن کالا، ارگانیک بودن کالا، اصالت کالا، ارسال رایگان، طراحی سایت خوب و یا هر نکته دیگری که به ذهنتان می رسد را یاد داشت نمایید
در علوم مدیریت کسب و کار فرمولی وجود دارد به نام SWOT
Strengths, Weaknesses, Opportunities و Threats حالا این یعنی چی؟
الان میگم بهتون
Strengths یعنی نقاط قوت
Weaknesses یعنی نقاط ضعف
Opportunities یعنی فرصت ها
Threats یعنی تهدید ها
حالا این به چه کارمون میاد؟
اگه دقت کرده باشین درجواب پرسشهای بالا ما دقیقا نقاط قوت کالای و یا برند خودمون رو یاد داشت کردیم.
حالا باید بریم سراغ نقاط ضعف کالا یا برندمون
بذارین صادقانه بهتون بگم کالا یا برند ما مثل کودک ما میمونه و کودک غیر از پدر و مادرش (یعنی خود شما) هیچ کس رو توی دنیا نداره. شاید شما بگین پس خاله دایی عمو عمه بابا بزرگ و مامان بزرگ چی؟ بله اینا هستن ولی هیچکس برای شما این افراد نمیشن! میخوام بگم این شما هستید که حامی مالی و معنوی و حمایتی کالا و برندتون هستید. فکر نکنین با طراحی سایت مشکلات حل میشه!
طراحی سایت خوبه ولی نه همیشه بلکه باید زمان درست طراحی سایت رو بدونیم و بدونیم کی سایت به درد ما میخوره، کی نه!
حالا باید چیکار کنیم؟ باید با خودمون صادق باشیم و نقاط ضعف کالا و یا برندمونو هم یاد داشت کنیم و یه برنامه تدوین کنیم که نقاط ضعف رو فعلا پوشش بدیم. با نقاط قوتمون و سر فرصت این نقاط ضعف رو حل کنیم و تبدیل به نقاط قوت کنیم.
البته من قبول دارم که کار سختیه ولی قطعا شدنیه!
بذارین چنتا مثال هم من بزنم براتون برای روشن شدن بهتر نقاط ضعف
- نقدینگی پایین
- دسترسی نداشتن به دانش فنی و تخصصی
- فرهنگ سازمانی غیر مولد
- در اختیار داشتن یک پایگاه قدرتمند در میان مشتریان
- سهم بالا هزینهی منابع انسانی در ساختار هزینه های کسب و کار
- دسترسی دشوار به منابع حیاتی برای کسب و کار
- انگیزهی پایین نیروی کار
- کیفیت پایین محصولات
- عدم دسترسی به یک شبکه توزیع قدرتمند
جالب بود نه؟ مطمئنم به خیلیاش تا الان فکر هم نکرده بودی
حالا بازم فکر میکنی با طراحی سایت خوب تونستی بازارو دست بگیری و درو کنی؟!
بریم سراغ بقیه موارد
تهدید ها
به نظر شما مواردی که کسب و کار مارو دچار تهدید میکنه چیه؟
بذارین با یک مثال صحبتم در مورد تهدید رو شروع کنم
پدر ما چند تا خواهر برادر داشتن؟ قطعا پاسخش اینه زیاد 6 تا 7 تا و حتی بعضا بیشتر
ما چندتا خواهر و برادر داریم؟ 4 تا، 3 تا…
حالا خود ما چندتا فرزند داریم؟ 1 یا 2 تا
پس میبینیم تعداد موالید داره نسل به نسل کمتر میشه
حالا به نظر شما این تهدیده برای مهد کودک ها یا فرصت؟
قطعا تهدیده ولی تبدیل به یه فرصت ناخودآگاه شده چون عموها و عمه های ما کمتر مهد میرفتن نسل ماها بیشتر رفتن
ولی فرزندان ما همشون بدون شک میرن
پس این تهدید بود برای مهد کودک ها که تبدیل شده به فرصت جالب بود نه؟
شما هم سعی کنید تهدید های شغل خودتون کالا و یا برند خودتون رو بنویسید.
هنوزم داری به طراحی سایت فکر میکنی واستا هنوز زوده
حالا قسمت خوشمزه ماجرا چیه؟ فرصت ها
تهدید ها میتونن طبق مثال بالا تبدیل به فرصت بشن
پس حالا فرصت ها رو ننویس
فکر کن و یه مسیری بساز که تهدید ها رو با فرصت جبران کنی
حالا اگه یه جدول بسازی به شکل + در گوشه بالا سمت چپ بیای نقاط قوت بالا راست نقاط ضعف پایین چپ تهدید ها و پایین راست فرصت ها رو بنویسی به یه نقشه گنج دسترسی پیدا کردی یادت باشه حدولت باید این شکلی باشه که پایین گذاشتم ما توی مجموعه طراحان سیستم یکی از مهمترین عواملی که قبل از طراحی سایت داریم همین برسی و ساخت جدول SWOT هستش.
برای استفاده از نقشه گنج با من همراه شو قطعا در فروشت تاثیر گذاره
براتون میگم در مراحل بعدی طراحی سایت پس چی میشه؟ یا کی باید طراحی سایت داشته باشم؟
موفق باشی، یا حق